Barrier A1/A6
Op de A1 ter hoogte van afslag Laren worden de rijbanen gescheiden door een zogenaamde STEP-barrier. Voor deze variabele betonnen voertuigkering is gekozen, omdat er weinig ruimte in de middenberm is en een groot hoogteverschil tussen de linker en rechter hoofdrijbanen op de A1 geen ruimte bieden voor de bekende stalen crash barrier Het opknappen van de A1 is een onderdeel van het project spoedaanpak A1/A6 van opdrachtgever Rijkswaterstaat. De uitvoerende aannemerscombinatie SAGO (KWS Infra, Vialis Traffic en van Hattum & Blankevoort) heeft BKB Infra (Bruil KWS Beton) opdracht gegeven om ongeveer 2.500 m1 barrier op de genoemde manier uit te voeren.
Kleine werkruimte, slimme oplossingen
De kleine werkruimte waarin de barrier wordt aangelegd, zorgt voor een aantal beperkingen waarvoor simpele, maar slimme oplossingen zijn bedacht. Zo is de betonaanvoer vanuit de richting Amsterdam en de betonverwerking richting Amersfoort, zodat de betonwagen niet hoeft te keren. De betonmortel wordt aangevoerd in vrachtwagens (8 x 4) en direct gelost door middel van een grijperkraan, welke achter op een vrachtauto is gemonteerd. Een normale loskraan kan niet worden gebruikt, vanwege zijn stempelbreedte (opstelruimte) en zijn draaicirkel. Om de tussenpozen in de betonaanvoer zo veel mogelijk op te vangen, is besloten een extra voorvultrechter in te zetten. Deze buffer zorgt ervoor dat de slipformpaver, een machine om betonverharding aan te leggen, kan doordraaien tijdens auto wissel. Deze voorvultrechter lost op een band, die de beton in de hopper van een glijkist, brengt.
Exclusieve betonleverancier
Voor het aanleggen van de barrier is een betoncentrale gezocht, die alleen voor dit werk produceert. Zo wordt het risico op vervuiling door mengsels die voor andere afnemers zijn gedraaid, vermeden. Normaal verhardt beton in een dichte, vaste kist. In de wegenbouw wordt echter gebruikt gemaakt van de genoemde glijkist. Bij het gebruik van de glijkist wordt het beton in een doorlopend proces gestort, waarbij het beton slechts één minuut in de kist blijft. Vanwege deze geringe tijd, wordt de betonsamenstelling aangepast met behulp van gebroken materiaal (graniet) en een lage consisitentie, waardoor het beton stabieler blijft nadat het de glijkist heeft verlaten. Dit noemen we de "groene" sterkte van beton. De consistentie van het mengsel is, vooral bij deze grote aanleghoogte, zeer belangrijk. Een paar liter waterverschil kan al zorgen voor het inzakken van de barrier. De leverende centrale staat in Hilversum op circa acht kilometer rijafstand. In de glijbekisting wordt het beton verdicht door hoogfrequentie trilnaalden. Dit zijn de zwaarste trilnaalden die bestaan en ze zijn nodig vanwege de extreme stugheid van het beton. De variabele barrier wordt groter en breder dan een gewone barrier, waardoor de hoeveelheid beton per strekkende meter 2 tot 2,5 keer zoveel is. Hier wordt de voortgangssnelheid van de machine op aangepast van 1-1,5 m1 per minuut voor een gewone barrier tot 0,5-0,8 m1 per minuut voor de STEP-barrier.
Afwerking
Voor een goede afwerking wordt gebruik gemaakt van een instelbare sleepplaat, die de bovenkant van het beton glad sleept. Daarna wordt het betonoppervlak licht gebezemd. Ook worden er voegen gezaagd om eventuele scheurvorming te regulieren. Tenslotte wordt om de 60 meter een lichtmast in de barrier geplaatst. Om voldoende ruimte te geven aan deze masten is gekozen voor een barrier kopbreedte van 40 cm. De hoogte en richting van de barrier wordt bepaald door vier sensoren, die over een vooraf gestelde draad aftasten. Deze sensoren sturen het hydraulisch systeem van de slipformpaver aan, waarbij ze worden bijgesteld als het hoogteverschil in de rijbaan varieert. Dankzij de uitdagingen van een groot hoogteverschil en een kleine werkruimte, is op deze werkwijze een unieke betonnen barrier geplaatst in de middenberm van de A1 't Gooi.