Betonnen busbanen en bushaltes
Om de toegankelijkheid van bushaltes te vergroten hebben overheden in het verleden afgesproken dat 46% van de bushaltes in 2015 toegankelijk moet zijn voor alle typen reizigers, met name voor minder valide reizigers.
Haltes zijn er in alle vormen en maten. Een belangrijk kenmerk van halteplaatsen is dat de bussen altijd in hetzelfde spoor rijden en dat spoorvorming op de loer ligt. Een betonverharding is prima bestand tegen spoorvorming, ook bij bushaltes en busstations. Opdrachtgevers en beheerders kiezen er mede daarom steeds vaker voor om bushaltes in beton te laten uitvoeren. De ontwerprichtlijn Halteren op beton reikt oplossingen aan om bushaltes in beton aan te leggen, zowel wat dimensionering als detaillering betreft en voor uitvoering in zowel ongewapend beton als in vezelversterkt beton.
Om het openbaar vervoer te optimaliseren is een aangepaste infrastructuur nodig, met name vrijliggende banen die een ongehinderde doorgang van bus of tram mogelijk maken. Om tot een hoogwaardige oplossing te komen dient alles erop gericht te zijn om te voldoen aan eisen van efficiëntie, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en klantgerichtheid. Door te kiezen voor beton als verhardingsmateriaal wordt een duurzame manier van transport gekoppeld aan een vorm van duurzaam bouwen.