Betonnen barrières en lijnconstructies
Om beschadiging en het los gaan liggen van verhardingselementen te voorkomen worden verhardingen veelal opgesloten. Met het machinaal aanleggen van ter plaatse gestorte opsluitbanden wordt een uitstekende constructie verkregen.
Het combineren van deze lijnvormige constructies met bijvoorbeeld het afvoeren van hemelwater is aan de orde bij gootconstructies. Deze worden toegepast in een tal van verhardingsconstructies, zoals terreinverhardingen waar de neerslag op een doelmatige wijze moet worden afgevoerd. Het toepassen van dergelijke constructies ten behoeve van kering van voertuigen (barrier) of grond (keerwand) alsmede het aangeven van rijbaanscheiding zijn veel voorkomende oplossingen.
BKB Infra kan u advies op maat geven over de door u gewenste oplossing.
Mail gerust uw gegevens naar info@bkbinfra.nl of neem contact op met onze collega Laurens Bogerd via 06 1100 7701.
Barriers
Betonnen barriers of voertuigkeringen zijn een alternatief voor de in Nederland veelal toegepaste vangrailconstructies. Files ten gevolge van reparaties aan de vangrail na een ongeluk komen dagelijks voor. Een alternatief is het toepassen in de middenberm van een betonnen voertuigkering (barrier). Betonnen barriers worden op steeds meer snelwegen toegepast. Enerzijds om ruimte te winnen, anderzijds om de veiligheid te verhogen en om minder tijd te verliezen na een ongeluk in verband met herstel. Regelmatig maakt de verkeersinformatie melding van files als gevolg van reparaties aan de vangrail. Reden om extra aandacht te besteden aan de betonnen barrier. Deze heeft een aantal voordelen ten opzichte van de traditioneel toegepaste vangrail. Door de vorm van de barrier zullen bij aanrijdingen beschadigingen beperkt zijn in verband met de monolithische structuur van de (step-) barrier, die in sterke mate botsenergie absorbeert.
Files
Vergroting van de veiligheid van weggebruikers en wegwerkers
Een botsend voertuig zal de constructie niet of nauwelijks kunnen doorbreken of eroverheen kunnen kantelen
Na aanrijding blijft de werking van de betonnen barrier behouden met minder reparatie en minder hinder voor het verkeer
Veilige oplossing voor motorrijders
Economie
Een zeer hoge levensduur van minimaal vijftig jaar
Geen verankering noodzakelijk
Dagproducties van vierhonderd tot achthonderd meter zijn mogelijk
Geen of nagenoeg geen onderhoud
Hoge prijs-/kwaliteitverhouding in vergelijking met andere systemen
Minimaal ruimtebeslag gekoppeld aan hoge veiligheid
Duurzaamheid
Geen verontreiniging van de bodem door uitloging van (zware) metalen
80% minder in het materiaal opgesloten CO2 dan bij concurrerende systemen
Volledig recyclebaar
Vrijwel onderhoudsvrij gedurende de gehele levensduur
Beperking verkeershinder en minder emissie als gevolg van onderhoudswerkzaamheden
Er zijn verschillende soorten barriers: volledige (step)barrier en halve barriers. De halve barrier wordt veelal op viaducten in tunnels en voor brugpijlers geplaatst. Het toepassen van (halve) barriers houdt in dat een adequate voertuigkering wordt gemaakt die weinig ruimte in beslag neemt. Levensduur van de constructie is overeenkomstig met die van het kunstwerk waar het wordt toegepast.